OPEN Call til MiD-magasin nr. 49

Tema: Gæsteoplevelsen og det gode værtskab.

Send dit forslag  inden 15. aug.2024. Udkommer december 2024

Museerne er til for at give vores gæster oplevelser, viden og skabe engagement. Museernes medarbejdere, med museumsformidlerne og frontpersonalet i spidsen, arbejder dagligt for at gæsterne får en særlig oplevelse og bidrager samlet til værtskabet. For mange gæster begynder museumsbesøget allerede før det fysiske møde med museet og oplevelsen kan have en efterglød og efterlade stof til eftertanke, når man forlader museet

Hvilke særlige tiltag eller erfaringer med gæsteoplevelsen og det gode værtskab har du på dit museum/i din organisation?

Byder I gæsterne velkomne på en særlig måde, er der et imødekommenheds-kodeks for, hvordan museets medarbejdere på tværs i organisationen møder gæsterne, og/eller findes der inkluderende tiltag fx for personer med særlige behov eller handicap.

Uddanner I formidlere/guider/rundvisere og/eller frivillige gennem særlige programmer, eller har I en speciel kaffe i caféen?

Er skrifttypen, -størrelsen eller mængden af tekst et opmærksomhedspunkt eller er den direkte formidling events dér, hvor I sætter ind overfor publikum? Er I stærke på hjemmesiden, og er den indtænkt i en helhedsoplevelse? Samarbejder I med særlige aldersgrupper i udstillingsarbejdet eller formidlingen? Mulighederne er mange for at skabe det gode værtskab.

Del dine erfaringer med kollegaer i museumsverden og send et forslag til en artikel i MiD-magasinet!

Har du lyst til at bidrage med en artikel så skriv et kort oplæg på max. 400 anslag. Send det til Merete Essenbæk, mees@msj.dk inden den 15. august 2024.

Find skrivevejledning her