Referat af generalforsamling 2025 i MiD
26. februar 2025 kl. 10-11 i Den Fynske Landsby
1. valg af dirigent og referent:
Trine Just Hansen er valgt til dirigent, og Henrik Sell er valgt som referent.
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt.
2. Bestyrelsens beretning v/ forperson Merete Essenbæk
Året har været lidt op ad bakke. Vi er en bestyrelse med mange nye bestyrelsesmedlemmer. Vi har dertil skullet forholde os til nye vinde i museumsverden, at der var ikke et selvstændigt ODM- formidlingsseminar mere, at vi er ret optagede af vores respektive jobs på vores museer, at vi er nye i det her game og ikke mindst at vi har fået et nyt medlemshåndteringssystem, som har taget tid at få konsolideret.
Vores konstituering sidste år skete 13. februar 2024. Således: Forperson Merete Essenbæk, Museum Sønderjylland. Næstforperson Trine Just Hansen, Vardemuseerne. Kasserer Thea H. Rasmussen Nordjyske Museer. Alm. bestyrelsesmedlem Ulla V. Egeskov, Nordjyske Museer og Wencke Maderbacker, MoMu. Suppleanter Birgit Pedersen, Aros og Pernille Andersen, Naturhistorisk museum Aarhus.
I løbet af året har Birgit desværre valgt at trække sig ud af MiD-bestyrelsen efter mere 15 år. Stor tak til Birgit for hendes indsat gennem de år, både som formand og alm. bestyrelsesmedlem. Der skal også lyde en stor tak til Wencke, der har valgt ikke at genopstille til bestyrelsen efter fire års arbejde. TAK.
Vi har afholdt tre online-møder i løbet af året, et sommerseminar dvs. et heldagsmøde og et ½ dagsmøde. Ikke mange møder, men vi er travle folk og til gengæld er mailen blevet flittigt brugt.
Det har ikke været et let år. Den største opgave har været, at vi måtte skifte bank og bogholderfirma idet firmaet, vi benyttede, gik konkurs. Vi har nu i stedet købt adgang til systemet Unioo til at styre vores kontingentindbetalinger og banken er Sparekassen Danmark. Det har været en stor opgave og ikke let. Stor tak til vores kasserer Thea, der har lagt et enormt stykke arbejde i at få det til at fungere.
MiD Magasinet
Magasinet har nu fundet sin digitale form. Det udgives to gange årligt og kan tilgås på vores hjemmeside.
Nr. 48 udkom i maj måned med temaet ”Formidling af genstanden” og nr. 49 udkom i december 2024 med temaet ”Gæsteoplevelsen og det gode værtskab”. Begge numre havde 8-9 artikler fra både kultur-, natur- og kunstmuseer. Vi er så heldige at mange gerne vil skrive til magasinet. Redaktionen gør et stort stykke arbejde både for at udvælge og redigere artiklerne. Det magasin synes jeg personligt, at godt vi kan være stolte af og gøre noget mere for, at de kommer bredere ud.
Næste magasin er nr. 50, og er et jubilæumsnummer, derfor har vi valgt både at have en retrospektiv artikel i bladet samt sætte fokus på fremtidens museumsformidling. Der er deadline på abstract den 15. marts 2025, og bladet forventes at udkomme medio juni 2025.
Temadage
I 2024 har vi afholdt to temadage. En temadag med ”Genstanden” som udgangspunkt udledt af temaet for MiD-magasin nr. 48. Dagen blev afholdt på Holbæk Museum i samarbejde med Skoletjenesten og med en deltagelse på over 40 personer. Den anden temadag havde temaet ”Den svære historie” og blev afholdt på Koldkrigsmuseet REGAN Vest og var også fuldt booket med 24 deltagere. Altså en stor interesse fra jer medlemmer, og måske bør vi afholde 1-2 temadage yderligere om året. Men kræfterne skal jo også være der til at planlægge dem.
Studietur
Der var planlagt en superinteressant studietur til Wien, der skulle afvikles den 2.-4. oktober 2024. Men desværre var der kun 4 tilmeldte + de to arrangører. Så derfor valgte vi at aflyse. Måske skal konceptet genbesøges og gentænkes.
MiD- prisen 2023
Prisen plejer at blive uddelt til ODM-formidlingsseminar om foråret. Men da dette er nedlagt, fik vi mulighed for at uddele prisen på årets faglige orienteringsmøde den 11. november. Der var ni personer/museer, der havde indstillet et formidlingsprojekt, og prisen gik til Museum Lolland Falster for projektet ”Rødder”. De var både stolte og glade, og vi fik en del lokal PR ud af det på Lolland Falster.
Netværk
I MiD har vi kontaktflader til Skoletjenesten.dk, som vi afvikler mindst en temadag om året med. Vi har haft kontakt ICOM/CECA gennem Wencke Maderbacher, og endelig har vi en plads ved Magasinet MUSEUM i deres bladkomité. Den plads varetages af Merete Essenbæk. Vi forsøger også at holde fast i ODM bl.a. gennem formidlingsprisen og på sigt forsøge at opnå en plads i planlægningsgruppen af formidlingsprogrammet for ODMs faglige orienteringsmøde.
Medlemmer
Status på medlemmer i februar 2025: Der er 88 betalende medlemmer og 89 medlemmer, der ikke har accepteret deres medlemskab eller betalt kontingent, og 15 personer har meldt sig ud. Men heldigvis der også 11 personer, der har meldt sig ind i MiD i 2024.
Grunden til de manglende betalinger skyldes højst sandsynligt vores nye betalingssystem, hvor vi ikke længere har mulighed for at benytte EAN nr. Det er kun muligt at betale med et betalingskort, og derfor skal man aktivt betale sit kontingent nu, hvor det fremover for mange medlemmers vedkommende, har forgået automatisk. Vi har dog 180 personer på mailinglisten dvs. dem der får nyhedsbrevet og som betalte for medlemskabet i 2023.
Men det er for få medlemmer, hvis vi skal have foreningen til at løbe rundt. Vi skal min. være 150 for at det lige løber rundt med kontingent på 350 kr. pr år. Kassereren vil fortælle lidt mere om medlemssituationen under punkt 3 Fremlæggelse af regnskab og budget.
Vores kommunikation
Vi udsender ca. et nyhedsbrev en gang om måneden til alle på mailinglisten. Så lægge vi nyheder på vores hjemmeside, vores FB og LinkedIn-platform.
Nye vedtægter
Vores vedtægter er forældede og har derfor fået en bruch-up og er udsendt som forslag til generalforsamlingen. De skal gennemgås ved denne generalforsamling og godkendes.
Afslutningsvis vil jeg gerne som forperson takke bestyrelses for årets arbejde. Sige stor tak til Wencke og Birgit, der ikke genopstiller til bestyrelsen og takke medlemmerne for at bakke op omkring MiD med forslag til artikler, deltagelse i temadage og ”likes” på vores FB-profil og opslag der.
3. Fremlæggelse af regnskab og budget
v/ kasserer Thea Højvang Rasmussen
Regnskab 2024
Se bilag 1
Foreningen har en formue på 67.000 kr. per 31.december 2024.
Foreningen har 86 betalende medlemmer ud fra 172 medlemmer. Grunden hertil kan findes i at foreningen har måtte skifte til firmaet Unioo for at håndtere medlemsbetalinger, idet vores tidligere bogholderfirma er fået konkurs i slutningen af 2023.
Det er brugt flere penge på temadage i år, men den største post er først blevet betalt i 2025 – i alt ca. 7.000 kr., idet vi ikke har kunnet komme til foreningens erhvervs e-boks, da bogholderfirmaet har haft vores login. Vi har derfor ikke modtaget digital post og fakturaer. Bestyrelsen arbejder på at få adgang til e-boks.
Foreningen har skiftet til Sparekassen Danmark, for at kunne få adgang til at bruge Unioo, som håndterer medlemmernes kontingentindbetalinger, som overføres direkte til vores bank. Det er betydeligt billigere end det tidligere firma, som fik godt 12.000 kr. I dag betaler vi kun omkring 2.000 kr. for håndtering af kontingent årligt.
Overordnet set har foreningen haft færre indtægter i forhold til hvad der var budgetteret.
Indtægter i alt: 25.537 kr.
Udgifter i alt: 53.779 kr.
Underskud på: – 28.241 kr.
Beholdning per 31.12.24: 67.165 kr.
Regnskabet er blevet godkendt under forudsætning af at vores revisor godkender regnskabet.
Red.: Revisor, Stine Damgaard, har godkendt regnskab per 27. februar 2025.
4. Fastsættelse af kontingent
Bestyrelsen foreslår, at det fastholdes på 350 kr. Det blev vedtaget.
Kommentar: Der blev foreslået at lave et virksomhedsmedlemsskab, eller man kan måske også sælge abonnenter på magasinet til virksomheder. Det vil bestyrelsen arbejde videre med.
5. Budget for 2023
Kasserer fremlagde forslag til budget.
Se bilag 2
Indtægter: 36.500 kr.
Udgifter: 36.000 kr.
Resultat: 500 kr.
Budgettet blev godkendt.
Kommentarer til regnskabet fra generalforsamlingen:
- Kan man ikke give oplægsholdere en erkendelighed for oplæg? – Det gør vi allerede gennem gaver.
- Opfordring til medlemmerne om at hjælpe med til at skaffe nye medlemmer. Specielt hvis man får en ny medarbejder – de kan bruge det til netværk.
- Mange tror, at de er medlemmer via deres arbejdsplads.
- Vi skal overveje at bruge folks personlige mailadresser, så vi kan holde fast i dem, når de får nyt arbejde.
- Der opfordres til at lave en kampagne for at få nye medlemmer.
- Vi skal fortælle folk, at det er DIN forening.
5. Indkomne forslag
1. forslag:
Bestyrelsen har forslag til vedtægtsændringer. De blev gennemgået på generalforsamlingen.
Se bilag 3.
Forslag til vedtægtsændringer blev enstemmigt vedtaget.
2. forslag:
Bestyrelsen lavede en brugerundersøgelse tilbage i 2022 der viste, at medlemmerne er meget interesseret i temadage. Det bør vi markedsføre os på. Vi kan lave det til men meget fornuftig pris i forhold til ODM´s formidlingsarrangementer.
Man kunne sende MiD Magasinet direkte til medlemmerne, som en vedhæftede PDF fil og så først lægge det op på hjemmesiden et år efter. Så vil medlemmerne kunne se hvad, de får for kontingentet.
6. Valg af tre nye bestyrelsesmedlemmer
Merete Essenbæk- Museum Sønderjylland – genopstiller til bestyrelsen
Ulrik Vestergaard Jensen – Danmarks Jernbanemuseum– opstiller til bestyrelsen
Dyveke Skov Larsen – Den Fynske Landsby – opstiller til bestyrelsen
Pernille Mølgaard Andersen opstiller som suppleant til bestyrelsen
Følgende blev valgt til MiD bestyrelse:
Merete Essenbæk
Ulrik Vestergaard Jensen
Dyveke Skov Larsen – blev valgt som suppleant
Pernille M. Andersen – blev valgt som suppleant
Bestyrelsen består således af:
Thea Højvang Rasmussen (Nordjyske Museer)
Merete Essenbæk (Museum Sønderjylland)
Ulla Egeskov (Nordjyske Museer)
Trine Just Hansen (Vardemuseerne)
Ulrik Vestergaard Jensen (Danmarks Jernbanemuseum)
Suppleanter
Pernille M. Andersen
Dyveke Skov Larsen (Den Fynske Landsby)
Revisor
Henrik Sell – blev valgt
Bilagskontrollant – Jakob Stig Nielsen blev valgt
7. Evt.
Birgit Pedersen og Wenche Maderbacher er udgået af bestyrelsen før generalforsamlingen og takkes for deres indsats i bestyrelsen.