OPEN CALL – MiD magasin nr. 50

MiD magasin nr. 50 udgives i juni 2025. Temaet for nummeret er ” Fremtidens museumsformidling” . Vi drømmer om skarpe bidrag på fremtidens formidling. Derfor stiller vi spørgsmålet: Hvor er dit museum på vej hen set ud fra et formidlingsfagligt perspektiv?

Museer er i evig interaktion med samfundet, og dermed er museers formidling selvsagt i konstant forandring for at vedblive at være relevante og vedkommende for samfundets borgere. De foregående 49 numre af MiD Magasinet er tydelige eksempler herpå.

Museumsreformer og megatrends sætter aftryk på museet som institution, og spiller i høj grad ind på hvad museumsformidlingen skal kunne – dels for den enkelte gæst og dels for samfundet generelt i tæt interaktion. Museers formål er ikke længere ”kun” at bevare kulturarv. Det er at bruge kulturarven aktivt til at udvikle og styrke det kulturelle medborgerskab, ved blandt andet at skabe rum for deltagelse og refleksion samt fremme identitetsarbejde for museumsgæsten.

De nye incitamentstilskud, som blev indført med den nye museumsreform gældende fra januar 2025, er de nyeste eksempler af krav, som både vil få konsekvenser for museers praksis, og give en anledning til at arbejde mere strategisk med sin formidling.

MiD ønsker at sætte fokus på museernes egne strategiske mål for deres formidling for fremtiden – både på kort sigt og den lange bane. Hvilke formidlingsprincipper, overvejelser eller tiltag fokuserer de danske museer på?  Hvordan sikrer vi os, at museernes formidling forbliver relevante og engagerende, og hvilke formidlingsmegatrends ser vi ind i?

Har du lyst til at bidrage med en artikel? Hvis ja, så skriv et kort oplæg på max. 400 anslag, og send dette til Merete Essenbæk på mail: mees@msj.dk senest 15. marts 2025.

Scroll to Top