DIGITALE UNDERVISNINGSINDSATSER

Digitale undervisningsindsatser i en corona-tid

Tre overordnede typer af digitale indsatser kendetegner museernes undervisningsarbejde under forårets nedlukning og genåbning, viser erfaringsindsamling fra Skoletjenesten. Indsatserne rummer udvikling af digitale platforme til hjemmeundervisning, digitale materialer som supplement til fysiske besøg samt online undervisning og oplevelser.

\"\"
 

I Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer, har vi siden marts måned indsamlet erfaringer med undervisningsarbejdet i corona-tiden og løbende sparret med de undervisnings- og udviklingsansvarlige på museer og øvrige kulturinstitutioner omkring udfordringer og muligheder i dette arbejde.

På baggrund af denne erfaringsindsamling tegner der sig tre overordnede typer af digitale undervisningsindsatser, der er blevet arbejdet med på museerne under nedlukningen og efter genåbningen i foråret. Det drejer sig om udvikling af digitale portaler og workshops til hjemmeundervisning, digitale undervisningsmaterialer som supplement til begrænsede fysiske besøg samt online undervisning og oplevelser. Her følger tre eksempler på de digitale undervisningsindsatser.

 

Digitale platforme og workshops til hjemmeundervisning

Med marts måneds nedlukning blev hjemmeskole ny hverdag for landets elever og lærere, og en lang række planlagte undervisningsforløb på museerne stod ikke til at gennemføre på planlagt vis. På den baggrund udviklede Skoletjenesten ARKEN undervisningsforløbet Os & de andre dyr som en del af museets større formidlingssite og satsning www.alenesammen.dk. Os & de andre dyr-forløbet består af 7 videoer med to gennemgående værter og en række kreative udfordringer, som eleverne skal løse med udgangspunkt i udstillingen Dyr i kunsten. Målet med forløbet er at overføre museets arbejde med sanselighed og aktiv medskaben til et digitalt format, hvor elevernes erindringer og livsverden kan inddrages. Forløbets fleksible opbygning har gjort det muligt at anvende det i flere forskellige sammenhænge, bl.a. i forbindelse med ARKENs faste partnerskabsforløb med lokale vestegnsskoler og aktuelt i formatet ARKEN HJEMMEFRA.

\"\"

 

Digitale undervisningsmaterialer som supplement til begrænsede fysiske besøg

Efter genåbningen i foråret medførte nye corona-restriktioner bl.a. krav om mindre grupper af elever ved fysisk fremmøde i museernes undervisningsafdelinger, og det afstedkom, flere steder, udvikling af digitale undervisningsmaterialer. I Skoletjenesten København Zoo blev klasserne delt op i to hold, der besøgte Zoo forskudt af hinanden, og i den forbindelse udviklede Zoo en række nye digitale undervisningsmaterialer, som den ene del af klassen kunne arbejde med hjemme på skolen. Materialerne består af videoer, aktiviteter og opgaver, der knytter sig tematisk til et fysisk undervisningsforløb. De digitale materialer har siden vist sig at være anvendelige som en slags før-materiale forud for fysiske besøg generelt.

 

Online undervisning og oplevelser

Grundet corona-restriktioner blev mange museer udfordret af, at deres undervisning indebærer hands on-kontakt med forskellige genstande. Det gør sig bl.a. gældende på Musikmuseet, hvor eleverne sanser og afprøver forskellige instrumenter i undervisningen. I lighed med resten af Nationalmuseets besøgssteder udbød Musikmuseet derfor online undervisning under nedlukningen. Musikmuseet arrangerede f.eks. en succesfuld online koncert med et orkester fra det dansk-kinesiske Music Confucius Institute, der blev livestreamet på Facebook. Undervejs og efter koncerten var der mulighed for interaktion mellem musikere og elever, da eleverne kunne kommentere og stille spørgsmål i en chat-funktion.

De digitale undervisningsindsatser blev udviklet som svar på specifikke corona-udfordringer, men de peger også på nogle udviklingspotentialer for fremtidig museumsundervisning. Erfaringsindsamlingen viser, at de digitale formater bl.a. giver mulighed for at arbejde med flipped learning i forbindelse med fysiske undervisningsbesøg, at understøtte dialog med eleverne på nye måder og at skabe særlige digitale rum for kreativitet og samarbejde.

Artiklen er skrevet sammen med Jakob Haahr-Pedersen, LQ9D@kk.dk, Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer.

Scroll to Top