AGANAKSNAK – FABULERENDE KUNSTOPLEVELSER I BØRNEHØJDE

AGANAKSNAK – FABULERENDE KUNSTOPLEVELSER  I BØRNEHØJDE

Museum Jorn har gennem det seneste år udviklet tilbud til de mindste børn. Nu høster vi frugterne, og oplever en større efterspørgsel både blandt familier, daginstitutioner, indskolingsklasser og mennesker med nedsat psykisk funktionsevne.

\"\"
 

På Museum Jorn opleves kunsten med hele kroppen. Vi eksperimenterer, vi leger og sanser for at forstå hvad kunsten kan og vil med os. Om vi synger den nye Jornsang rundt om flygelet, møder en Aganak eller bruger fingre, næser, tæer, skurebørster og kæmpepensler, når vi erfarer kreative processer i de åbne værksteder, så udforskes kunsten i Asger Jorns ånd.

Nye veje mod børnenes hjerter

Hvordan gør man Asger Jorn og abstrakt kunst relevant for de yngste børn? Hvordan kan man bruge Asger Jorns metoder og arbejdsprocesser sammen med børn i dagtilbud og indskoling? Vi har det seneste år arbejdet med at skabe museumsbesøg hvor de yngste føler sig mødt og tænkt ind i hver en krog af museet. Derfor spurgte vi selvfølgelig børnene og deres voksne om hvad der kunne have gjort deres besøg bedre, og hvad der skulle til for at gøre museet relevant i deres hverdag. Svaret var entydigt: Mere leg, fortælling, inddragelse og sprogstimulering.

Udsagnene passede godt ind i museets ønske om, at vi gennem dialog- og sansebaseret formidling understøtter læreplanstemaet ”kultur, æstetik og fællesskab”. Vi vil bidrage med kunstoplevelser som en metode til at udvikle børnenes forestillingskraft og fantasi, fordi den er afgørende for børnenes sociale, etiske, kreative og faglige dømmekraft.

Gennem vores formidlingstilbud aktiverer vi børnenes sanser og følelser i mødet med museets brede samling af kunstværker. Gennem dialog, små kreative opgaver og sang sikrer vi deltagelsesmuligheder, og forhåbentlig lyst til deltagelse. Alle børn der besøger Museum Jorn skal have mulighed for at dele, spejle sig i, og fortolke egne og andres livserfaringer, tanker og drømme.

Grundstenene var lagt til gode og vedkommende besøg, men konkrete og målrettede tilbud til de yngste børn manglede. Et formidlingsteam med de nødvendige faglige og didaktiske kompetencer skulle udbygges, og rammerne for besøgene finpudses.

Processen for at få flere besøg af de yngste børn var i gang. Rækkefølgen blev udvikling af tilbud, opkvalificering af formidlingsteam og kontakt til daginstitutioner, skoler og testgrupper.

\"\"

Aganaksnak – lidt som en skattejagt og midt i en coronatid

Aganaksnak er det formidlingstilbud vi har afviklet flest af det seneste halve år. Præsentationen af tilbuddet lyder sådan:

”Velkommen til et spændende og fabulerende møde med kunsten. Tag med din familie, dagtilbud eller skole på Museum Jorn og oplev fortællingernes magi – også udendørs. Vi drager på en spændende rejse ind i kunstens og fortællingernes verden. Sammen går vi på opdagelse og finder et kunstværk, som vi sammen skaber en spændende historie om.”

Museet har med Aganaksnak skabt en succes der begyndte allerede under nedlukningen i marts 2021. Vi kunne ikke lukke publikum ind på museet, men i stedet lavede vi en vinduesudstilling med Richard Winthers værker om Hieronymus og løven. Udstillingen kunne ses gennem ruder fra parken ned mod Remstrup Å. Vi skrev til lokale børnehaver og skoler, at vi havde en ny type kunstformidling til de mindste i støbeskeen som vi gerne ville prøve af sammen med dem. Vi arrangerede altså små korte møder med kunsten udenfor museet. Vi samledes under egetræerne, mødte små figurer der blev til Aganakker. Sammen gik vi i dialog med børn, pædagoger og lærere om hvad der virkede godt og mindre godt, og sådan blev Aganaksnak til. Midt i en coronatid, med benspænd i massevis, rakte vi ud og arbejdede samskabende for at bringe kunstoplevelser udenfor museet.

Den dialogbaserede formidling og sprogtilegnelse

Vi valgte at skabe korte oplevelsesbaserede tilbud til de mindste. Vores succeskriterie var, at tilbuddene skal kunne fremme børnenes lyst til at snakke, dele ord de kender, lytte til hinanden og blive lyttet til. Altsammen rammesat af et menneske der går i øjenhøjde og viser, med både krop og sprog, at vi er nysgerrige på dem, og på kunsten.

De fleste førskolebørn tænker meget konkret og ikke abstrakt. Derfor er børnenes egne oplevelser et godt udgangspunkt for en samtale om noget de kan forholde sig til og bruge deres eget sprog til at forklare. Vi spørger derfor altid ind til hvordan de er kommet til museet. Ofte er der spændende historier i vente om busture eller gåturen hvor de måske så et egern. Rammen er sat, trygheden så småt etableret, og rejsen ind i kunstens verden kan begynde.

Børnene bydes velkommen af en formidler der fortæller at museet har to små Aganakker der går rundt på museet om natten. Der lægges op til dialog og fortælling allerede fra begyndelsen, og børnene spørges til om de mon ved hvad en Aganak er, og om vi sammen skal gå på opdagelse og finde dem. Til oplysning er en Aganak er et lille insektlignende væsen fra Asger Jorns univers.

Børnene kender alle til det at være på skattejagt. Ved at bruge ordet skattejagt, bliver det noget kendt de skal, selvom et museum måske er ukendt for dem. De skal sammen med formidleren finde Aganakkerne, så de sammen kan hjælpe med at fortælle den historie, som gemmer sig i kunstværket som Aganakkerne har stillet sig under.

Rammesætningen, og den fascination og overraskelse vi skaber, er vigtig for etableringen af både nysgerrighed og tryghed. Selve oplevelsen varer omkring 30 min. Erfaringen er, at korte besøg er populære. Generelt har vi derfor skruet lidt ned for antallet af minutter, vi lader de forskellige formidlingstilbud vare. Det har givet mere fleksibilitet for os på museet, og samtidig flere bookinger og genbesøg.

Museets mange kompetencer

Med en intuitiv dialog søger vi at stimulere børnenes sprog- og begrebsudvikling ved at være bevidste om ordvalget. Vi lytter, anerkender og bruger gentagelser. Gentagelser af alle udsagn, så afsenderen føler sig hørt af alle. Vi skal ramme deres sproglige udviklingsniveau, og dette har krævet at formidlere der varetager disse tilbud er klædt på med viden om børns sproglige udvikling. Helt konkret er museets formidlerteam sammensat af forskellige personligheder med brede faglige kompetencer, der kan ramme museets mange forskellige målgrupper.

Teamet rummer kandidater fra kunsthistorie, nordisk sprog og litteratur, læreruddannede, didaktikere, pædagoger, kunstnere og oplevelsesøkonomer. Den brede sammensætning gør, at vi kan opkvalificere internt, tilbyde museumsbesøg der understøtter brede faglige mål, samt de pædagogiske læreplaner helt fra dagtilbud til videregående uddannelser.

Vi glæder os til flere dialoger med publikum, for de rummer fantastiske input og inspiration, til museets arbejde med at formidle museets store samling til flere.

Info

Deltagende museer

Læs mere om formidling til de mindste her: www.museumjorn.dk

Læs bl.a. om Museum Jorn på hjul, Jornkasserne, Læs for mig og workshoppen Krop og eksperimenter.

Scroll to Top