VAGTER, DRAGTER OG ARTEFAKTER

VAGTER, DRAGTER OG ARTEFAKTER

Med naturlig leg og bevægelse i historiske læringsmiljøer bliver middelalderen til leg og læringsrum. Ved Ribes byport står to vagter med hver deres hellebard. ”Ude fra landet” kommer en flok børn iklædt middelaldertøj, med en trækvogn. Børnene skal passere byens port, og gennem byen for at nå ud på Slotsbanken ved Riberhus.

Denne scene kan man opleve og indgå i hvis man er en af Esbjerg kommunes daginstitutioner og deltager i MYRTHUE – Natur, Kultur & Lærings formidlingstilbud ”Middelalderens Ribe for de 0-6-årige”.

\"\"

 

Autentiske rammer og pædagogiske læreplaner

Vi har taget udgangspunkt i de autentiske rammer som Ribe byder på i den gamle middelalderby. Formidlingstilbuddet er tilrettelagt som en gåtur gennem Ribes gader med aktiviteter, der er tilpasset børnenes alder og de styrkede pædagogiske læreplaner.

Når institutionen ankommer til turens startsted ved Museet Ribes Vikinger mødes børnene med et ”Guds Fred” fra formidleren, der er iklædt middelalderdragt. Børnene synes det er spændende og de er alle straks med på, at de skal være en del af fortællingen. Børnene får middelaldertøj på og indlever sig derved nemt og straks i historien.

I middelaldertrækvognen har vi autentiske formidlingsgenstande eller kopier, som børnene må se, røre og undersøge, så de sammen kan finde ud af, hvordan de blev brugt i middelalderen. Børnene hjælper selv til med at pakke inden start. Imens vi pakker snakker vi med børnene om, hvad de enkelte genstande blev brugt til. Der er f.eks. en trækiste med bl.a. kongens glas, en stob (en cylinderformet drikkekande), Dronning Dagmars jomfrukrans, et fåreskind og nogle bjælder. Vognen er nu pakket og så er vi klar til at begynde turen gennem det middelalderlige Ribe. Når vognen skrumler hen over de toppede brosten i byens gader, får børnene en ide om, hvordan det også lød dengang for mere end 700 år siden.

Ind i historien

\"\"

På Slotbanken, ved et af turens sidste stop, oplever børnene, gennem fortællinger og drama, Valdemar Sejrs ridt hjem til sin kone, der ligger syg i barselseng. Fortællingen er bygget over de gamle folkeviser om kongens vilde ridt fra Skanderborg til Ribe. Børnene rider på trækæpheste i konkurrence om, hvem der først kommer hjem til den syge Dagmar. Drengene er på skift Valdemar Sejr til hest. Pigerne får silkeklæde og jomfrukrans på hovedet og agerer på skift Dronning Dagmar.

 

Branden i 1580

Et andet fortællested er på hjørnet af Sortebrødregade og Kølholts Slippe. ”Her havde købmanden sine lagre fulde. Der var hø til hestene og øl til folket. Ribemarked var nært forestående. Men pludselig en nat blev der banket på købmandens dør. ”Det brænder”, råbte den meget forpustede tilløbende. Købmanden løb ud for at slukke branden, men da var der allerede brand i flere huse. Over 200 huse brændte ned den nat i 1580, under den store Ribebrand”.

Sådan begynder fortællingen for børnene. Børnene får til opgave at danne hustag med deres hænder, og formidleren lader sine hænder være ”ilden”, der hopper fra tag til tag. De ser og mærker på strå, som vi har medbragt.

Vi snakker om Ribes huse i middelalderen og finder sammen frem til at de nemt og hurtigt kunne brænde fordi de havde stråtage. Sammen kikker vi op på tagene i dag, hvor børnene ikke kan se strå mere, men tagsten og formidleren fortæller, at det blev indført ved lov efter den store brand.

Byens huse ”brænder” og vi må hjælpe med at slukke ilden. En medbragt spand af hørklæde og et reb bliver fundet frem fra middelaldervognen og sammen løber vi ned ad Kølholts Slippe til Ribe Å, hvor vi i fællesskab kaster spanden, der er fastgjort til rebet ned i åen. Ved fælles hjælp får vi spanden trukket op, og til alles begejstring er den nu fyldt med vand. ”Rigtig Ribe vand”, udbryder et barn og så kan ”ilden” slukkes.

 

Hvad vil vi med det?

Målet med formidlingstilbuddet er at give børnene indsigt og viden om deres egen lokale natur- og kulturhistorie. Gennemgående er børnene medinddraget i historien og aktiviteterne, imens de er i bevægelse. De går, bærer og løber og bogstaveligt talt mærker de historien på egen krop gennem både hænder og fødder. Læring og oplevelse kommer med små fortællinger og lege og børnene lærer og oplever deres egen bys historie.

Sammen med pædagogerne eller dagplejerne tilrettelægges hvert enkelt besøg så det passer til børnenes alder og de temaer, der er fokuseret på i den enkelte børnehave, vuggestue eller dagpleje. Er børnene med på hele ruten, er vi afsted i fire timer inklusive spisepauser og vandrer i alt 2,5 km. Turen er tilrettelagt i samarbejde med Sydvestjyske Museer og udgår fra MYRTHUEs lille udhus, der står ved Museet Ribes Vikinger.

Middelalderens Ribe er vores bud på hvordan vi formidler lokalhistorie i vores område. Hvordan ville det se ud hos dig i din by?

Se mere på: www.ude.nu/dagtilbud/middelalderens-ribe

MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring

MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring tilbyder natur- og kulturformidling til kommunale dagtilbud og folkeskoler i Esbjerg Kommune samt til andre målgrupper.

Ud over dagtilbudstjeneste og skoletjeneste tilbyder MYRTHUE arrangementer og naturvejledningsture, personalearrangementer, kurser, temadage og arbejder med projektledelse. myrthue.esbjerg.dk

Scroll to Top