Noter fra studietur til Stockholm

MiD var i september 2016 på 2-dages studietur i Stockholm, hvor vi besøgte  5 museer. Alle steder havde koblet en medarbejder på os og vi hørte primært om de forskellige museers formidling til børn og deres skolefokus. Her følger mine destillerede noter fra de forskellige besøg, med undtagelse af Fotografiska Museet.
Venlig hilsen, Mie Ellekilde, bestyrelsesmedlem i MiD

Onsdag den 14. september
Armémuseet
Museet har til formål at sætte militærhistorie i et historisk perspektiv, med fokus på gode udstillingsmiljøer og at man godt kan formidle emnet til børn og unge og få en god dialog.
For museets undervisere er det vigtigt at tale med børn om de svære følger af krig, som sorg, hjemløshed og sult. Underviserne tager udgangspunkt i dramatiserede fortællingerne fra museets arkivmateriale.

Der undervises både i kronologiske forløb, men også i temaer, fx propaganda, hvor alle museets udstillinger tages i brug. Ca. 400 klasser besøger museet i årets løb.

Museets udstillinger er meget visuelle og den ældre krigshistorie flere tableauer med lettere karikerede dukker, der på viser krigens gru for både soldater og civilbefolkning.

Tekniske installationer er der ikke så mange af og de skærme der findes, er primært informationsskærme.

Skansen
Det store frilandsmuseum er museologisk meget interessant fordi de forskellige udvidelser tidernes skiftende historiske fokus: nationalhistorie, arbejderhistorie osv.

Om sommeren er 60 formidlere beskæftiget med levendegørelser, mens der om vinteren er ca. 5 aktive levendegørelsesmiljøer.

Museet skal i fremtiden til at beskæftige sig mere med digital levendegørelse, da der efterhånden er så mange huse og gårde, at ikke alle kan blive levendegjort og som det er med de fleste frilandsmuseer, kommer museet mest til sin ret, når den besøgende får en fornemmelse af, at stedet er beboet.

Torsdag den 15. september
Tekniska Museet
Museet hovedformål er at få flere til at interessere sig for teknik og naturvidenskab. Derfor er der et tæt samarbejde med lærerne og deres undervisningsplaner, særligt når det innovation og entreprenørskab. Omkring 66.000 elever besøger årligt museet.

Museet vandt i 2016 prisen som Årets Museum for deres udstilling Mega Mind. 500 børn har været medskabere på udstillingen, der også arbejder målrettet med tilgængelighed, blandt andet ved at arbejde strategisk med mock-ups. De enkelte løsninger er lavet af forskellige udviklere og er altså ikke en totalentreprise. Selve udstillingen er tegnet af en arkitekt, der normalt arbejder med natklubber og restauranter, hvilket har resulteret i et både funky og æstetisk udstillingsdesign.

Der er ikke mange genstande i udstillingen, i stedet bliver den besøgende involveret både mental og fysisk. De fleste installationer var brugervenlige og nemme at forstå.

Vasa Museet
Som et af Sveriges vigtigste museer har Vasa pligt til at formidle til alle skolebørn i hele Sverige, gratis. For nogle regioner er dette umuligt og museet har derfor udviklet et undervisningsprogram, der kan køres over Skype.
Det pædagogiske team på museet kan virkelig mærke, at de svenske lærere køre hårdt på med deres læreplaner, derfor har museet tilpasset sin undervisning, så emner som kemi, kunst og æstetik er dækket ind, men de mere fysiske oplevelsestilbud som fx rebslagning bliver ikke brugt så meget.

Museet har 3 forskellige formidlingsrum: Det rigtige skib, et rekonstrueret dæk og et rum, hvor børnene kan prøve ting, tegne, teoretisere. Eksempelvis kan de helt små klasser prøve kræfter med marinearkæologi – men på land.

Medeltidsmuseet:
Museet har opdyrket et solidt netværk med skoler for tæt at kunne følge deres læreplaner og disses udvikling. Hovedfokus ligger på 4. til 6. klasserne. Der er 110o grupper igennem på et år.
Museet har også udviklet temaklasser, der kan udlånes, eksempelvis en ”kærlighedskasse” (om ægteskab, familie, seksualitet etc.), en ”Klosterkasse” med flere.
De 6 årige kan følge et forløb til 2000 svenske kroner, hvor klassen kommer på museet 5 gange af en halv times varighed.

Udstillingsmæssigt er Medeltidsmuseet båret af de fine udstillingstableauer i næsten 1 til 1, med virkelighedstro dukker, der repræsenterer munke, soldater, borgere, syge og andre fra middelalderens samfund.