MIG & MIN BY – KULTURELT MEDBORGERSKAB I BØRNEHAVEHØJDE

Museum Vestsjælland og Vardemuserne er lokalmuseer, der som en naturlig ting er forankrede i byen og lokalhistorien. Vi kender byens historie og ved hvad der er vigtigt i et musealt perspektiv. I projektet ”Mig & min by” satte vi os imidlertid for at finde ud af, hvad der var vigtigt for børnene. Vi ville arbejde med kulturelt medborgerskab, og derfor måtte vi også anerkende børnenes stemmer og perspektiver på deres egen by som væsentlige.

Flere børn skal opleve, at de er en del af et fællesskab på tværs af tid. De skal opdage nye sider af deres by, og samtidig opleve, at de er en værdifuld del af livet i byen. Det var nogle af de målsætninger Museum Vestsjælland og Vardemuseerne stillede sig selv da projektet ”Mig & min by” blev skudt i gang. Fra 2021-2025 skal udstillingen besøge ti lokalmuseer over det meste af Danmark. Hvert sted skal der indgås et samarbejde mellem museet og en lokal børnehave om kuratering og indlån af genstande.

Her bor jeg

Når man er 4 år gammel ved man ikke nødvendigvis hvad ens egen by hedder. Hvordan kan det så lade sig gøre for os som museer at undersøge, hvad der er vigtigt for børnene i deres by? Det var første udfordring i udviklingen af en børneudstilling om byen. Vi ville ikke lægge os fast på temaer eller genstande før vi fik børnenes perspektiver med.

Museum Vestsjælland og Vardemuseerne har tidligere arbejdet sammen med børnehaver om udvikling og partnerskaber. Erfaringerne herfra blev brugt til at indgå lokale partnerskaber i henholdsvis Varde og Kalundborg med det formål at kvalificere projektet og samtidig give børnene en ny oplevelse af deres by og en stemme på museet.

Børnegrupperne fra de to byer kom igennem en række workshops, hvor der blev arbejdet med byen på forskellig vis. Vi afholdt tegneworkshops, samtaler, byvandringer med GoPro-kameraer og photovoice, grafisk facilitering og besøg på magasinerne. Selvom der var forskel på børnene fra de to byer, var der flest sammenfald.

Børnene vurderede deres eget hjem og familie højt i forhold til hvad der betød noget for deres by. De fremhævede positive steder som legepladser, svømmehaller, steder man kunne spise samt legetøjs- og slikbutikker, men havde også blik for nødvendige steder såsom brandstationen, fødevarebutikken og kloakken der leder regnvandet væk, så vi ikke drukner!

Naturen og alle mulige slags dyr spillede en overraskende stor rolle for børnenes oplevelse af byen. Skatte under jorden var også noget vi fandt på tværs af landet. I Kalundborg var det i form af piratskatte mens det i Varde var skatte for enden af regnbuen.

Museernes samlinger kommer til kort

Vores museumssamlinger afspejler en indsamlingspolitik der i mere end 100 år har haft et udpræget voksenperspektiv. Det gjorde øvelsen med at koble børnenes input med museernes genstande vanskelig. Det var f.eks. svært at finde genstande som både sagde børnene noget, og som kunne sige noget om slikbutikker, svømmehaller, naturen og legepladser. I udstillingen valgte vi ud fra børnenes input at arbejde videre med temaerne: hjem, butikker, skatte under jorden og pølsevognen på torvet. Her har vi som lokalmuseer generelt et godt udvalg af genstande, der kan koble børnenes interesse med vores fortællinger. Til pølsevognen var der dog ikke nogen oplagte genstande, men derimod postkort fra byen igennem tiden.

Side om side med museumsgenstandene finder man også børnenes ting i udstillingen. De børn der har haft mod på at låne deres ting til museet, og som nu må undvære deres bamse eller gravko et halvt år, er med til at tydeliggøre at børnene også er en del af historien. Der er ikke kun plads til gamle dage på museet.

Fantasi, leg og fortælling

”Skygningerne” er så små at de kan bruge et fingerbøl som hat. De ligner mennesker, men kan blive meget ældre end os, og så elsker de at samle på ting. Skygningerne er også brobyggere mellem børnenes verden og museerne. Det er illustrator og børnebogsforfatter Rasmus Bregnhøi der har tegnet og digtet historien om skygningerne, og det har han gjort med udgangspunkt i børnenes ideer og museernes koblinger.

Inden et besøg i udstillingen får børnehaverne tilsendt en bog med historien om skygningerne samt ideer til hvordan man kan arbejde med byen før og efter besøget på museet. I bogen kan pædagogerne hurtigt orientere sig i hvilke læreplanstemaer fra Den styrkede pædagogiske læreplan de forskellige aktiviteter kan understøtte. Bogen kan de også finde på internettet.

I selve udstillingen møder børnene herefter skygningernes by, som også viser sig at være deres egen by.

Byen bliver til et børnested, der kan undersøges igennem leg. Fra skygningernes hjem kan de udforske byen via kloakkerne. Under jorden kan de finde skatte som arkæologerne, i butikken kan de bygge et urværk af slik, og på torvet kan de servere pølser eller blive til en statue. Man kommer rundt i byen ved hjælp af en kattetaxa eller en duebus. De mystiske væsner findes i udstillingen som bamser, men de kigger også ud på børnene gennem husenes vinduer.

Fællesskab og familier

Museerne tilbyder korte og lange pædagogisk tilrettelagte forløb i udstillingen. De korte forløb finder sted i udstillingen, mens de lange også kobler udstillingen med byen udenfor murene. På byvandringerne finder børnene både spor efter ”skygningerne”, og efter byens historie. Der er fokus på fællesskab og samarbejde i forløbene, for at støtte op om børnenes kulturelle medborgerskab.

For at understøtte brobygningen mellem børnenes hverdag i børnehaven og deres familieliv, får alle børn en gave med hjem efter besøget. Det er en kuvert med et spil og nogle hyggelige opgaver bl.a. By-Bingo de kan løse sammen med deres familier.

Dybest set handler projektet om at anerkende børnene som kulturelle medborgere, der har lige så meget ret til at møde deres lokale kulturhistorie i øjenhøjde, som de voksne har.

”Mig & min by” er støttet af Nordea-fonden under indsatsen ”Flere børn der blomstrer”.