HVOR MANGE BØRN GÅR DER PÅ EN GRAVSTEN?

HVOR MANGE BØRN GÅR DER PÅ EN GRAVSTEN?

Hvordan kan museerne og kulturinstitutionerne bakke op om Den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud og Fælles Mål for børnehaveklassen med fokus på matematisk opmærksomhed? Det var spørgsmålet som igangsatte et samarbejdsprojekt mellem Boserupgård Naturcenter, Nationalpark Skjoldungernes Land, ROMU og Roskilde Domkirke.

\"\"

 

Det pædagogiske mål med hæftet ”Leg og lær i Skjoldungernes Land – Roskilde Domkirke” var at inspirere pædagoger og lærere til let og overskueligt at arbejde med matematik på en sjov og inddragende måde samtidig med, at børnene bliver bekendt med en vigtig del af danmarkshistorien.

Efter en udviklingsproces på tværs af de forskellige institutioner, og samarbejde med forskellige fokusgrupper, blev der udarbejdet et inspirationshæfte. I hæftet kan man finde inspiration til arbejdet med temaet ”natur, udeliv og science” i Den styrkede pædagogiske læreplan og kompetenceområdet ”matematisk opmærksomhed” fra Fælles Mål for børnehaveklassen.

Leg og lær i Skjoldungernes Land

\"\"

I august måned blev hæftet rundsendt til alle kommunale dagtilbud og folkeskoler i Roskilde Kommune. Materialet indeholder grundige vejledninger, så fremover skal pædagogerne selv kunne bruge materialet uden guide. Men det blev lanceret med et særligt tilbud om få en guide tilknyttet i form af en naturvejleder eller museumsformidler. Formålet var at hjælpe pædagogerne i gang med at bruge materialet.

En gruppe børn fra Børnehaven Bredgade er mødt op for at afprøve det nye materiale om matematisk opmærksomhed. Lyden af glade børnestemmer fylder foran Roskilde Domkirke. Da de bliver spurgt om de vil med på opdagelse, svarer de prompte ”Jaaaa”, og de nysgerrige børn går med hurtige skridt efter naturvejlederne ind i Domkirken.

Hæftet indeholder opgaver til brug både inde- og udenfor domkirken. Omgivelserne på Domkirkepladsen udforskes, f.eks. i form af Domkirkebanko, hvor der skal findes specifikke detaljer gengivet på en bankoplade, og i opgaven ”Skt. Jørgen og dragen”, der bygger på en gammel leg. Børnene præsenteres for forskellige måder, hvorpå man kan forholde sig til matematik. Det foregår alt sammen gennem leg, bevægelse og fælles udforskning af Roskilde Domkirke.

Sommerfuglemodellen

\"\"

Erfaringen viser at mange faktorer spiller ind på succesen af et udviklet undervisningsmateriale, og fleksibilitet var derfor et afgørende element i udviklingen af hæftet. Vigtige parametre er, det pædagogiske personales forskellige didaktiske metoder, et differentieret materiale til børnenes varierende faglige niveauer, at materialet skal være langtidsholdbart – og endelig må man ikke glemme de praktiske udfordringer som tidsplaner og ressourcer.

”Leg og lær i Skjoldungernes Land” består derfor ikke af et samlet undervisningsforløb, men er et katalog af idéer til mange forskellige måder man kan arbejde med matematisk opmærksomhed i en dialogisk og fællesskabsudviklende form. Opgaverne i hæftet tager udgangspunkt i, at der arbejdes med emnet både før, under og efter besøget i Roskilde Domkirke. Dette synliggøres i hæftet gennem præsentation af den didaktiske model; Sommerfuglemodellen.

I Sommerfuglemodellen præsenteres det pædagogiske personale for, hvordan de kan understøtte børnenes udbytte gennem indtagelse af forskellige roller før, under og efter besøget. Det konkretiseres yderligere i opgaverne, hvor der gives idéer til, hvordan det pædagogiske personale kan ”gå foran”, ”ved siden af” eller ”bagved” børnene De kan f.eks. læse de små faktabokse for børnene før besøget, være med undersøgende sammen med børnene under besøget og facilitere børnenes kreative processer som led i efterbearbejdning af besøget.

Indledningsvis introduceres der seks forskellige måder, som matematikdidaktiker Alan Bishop har iagttaget, at børn forholder sig til matematik på. De seks måder præsenteres grafisk gennem en række ikoner, som også er illustreret ved hver opgave, så det pædagogiske personale hurtigt kan afkode, hvilke måder, opgaven særligt understøtter. Eksempelvis at være i stand til at designe en bestemt form f.eks. et rektangel som Domkirkens mange teglsten.

Matematik og medborgerskab

\"\"

Tilbage hos Børnehaven Bredgade siger en pige: ”Jeg vil gerne ned i kælderen,” og peger mod Christian den 6.s krypt. I gulvet i krypten er der tre forskellige figursten, hvorunder tre adelsmænd og deres hustruer ligger begravet. Børnene er hurtigt nede på gulvet for at føle på de glatte figurer i gulvet. Naturvejlederen griber børnenes opmærksomhed ved at stille dem en opgave fra hæftet, hvor børnene skal måle udvalgte gravsten uden brug af traditionelle måleredskaber. Kort efter går nogle børn omkring og tæller skridt, andre lægger sig på rækker og tæller, hvor mange børn bred figuren er.

Ud over at lave opgaver med fokus på lokalisering, design, tælle, måle og lege krydret med historiske facts og myter viste fokusgrupperne og de guidede ture, at børnene også bliver dannet i kulturelt medborgerskab. De bruger deres lokalsamfund på en ny måde og det sammen med deres kammerater. Læringen bliver bedre forankret og der skabes en større meningsdannelse, når opgaver løses sammen med andre børn. Figurstenene i ovenstående eksempel kan f.eks. ikke måles af et enkelt barn. Brug af kroppen til opgaveløsning gør ikke bare opgaverne sjovere, de sanselige erfaringer hjælper også læringen på vej, og forankrer viden og oplevelser.

Hvad så nu?

\"\"

Interessen for at deltage i de guidede ture har været overvældende positiv og skyldes sandsynligvis, at mange pædagoger og lærere efterspørger konkret inspiration til at arbejde med matematisk opmærksomhed – især for de mindste.

Der er nu iværksat en tværkommunal indsats på dagtilbudsområdet, som også fremadrettet skal sikre at de kommunale dagtilbud benytter hæftet før og efter besøg i Domkirken på egen hånd. Derudover tilbyder ROMU fortsat guidede ture, der tager udgangspunkt i hæftet. Så forhåbentlig kan det pædagogiske personale fremover nemmere lave matematiske opgaver i et legende, lærende og meningsskabende fællesskab.

Scroll to Top