FREMTIDENS PÆDAGOGER BRINGER MERE LEG IND I DANMARKSHISTORIEN

I efteråret 2020 indgik Nationalmuseet et strategisk partnerskab med Københavns Professionshøjskole for at samskabe projekter, der styrker og udvikler begge institutioner. Projektet ejes i fællesskab af insti- tutionerne, og det er forankret i en styregruppe, der består af medlemmer fra institutionernes ledelser.

\"\"

Det plejer at være hvin og grin fra glade børn, men i dag er det voksne, der fylder museets store historiske legeland. De voksne er pædagogstuderende fra Københavns Professionshøjskole (KP), deres undervisere og en flok af Nationalmuseets oplevelses- og læringsdesignere. Alle er samlet for at bringe meget mere leg ind i Danmarkshistorien. Vi er kun i den spæde begyndelse, og det er endnu for tidligt at sige, om vi når i mål, men vi har en god mave- fornemmelse og viljen til, at samskabelsesprojektet skal lyk- kes. Et af projektets hjørnesten er, at Københavns Professionshøjskoles Pædagoguddannelse bliver en integreret del af Børnenes Museum på Nationalmuseet, og at Nationalmuseet spiller en aktiv rolle i udvalgte dele af pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole. I nærmere fremtid skal nogle af uddannelsesforløbene re-designes, og institutionernes DNA sættes sammen på ny.

Børnenes Museum et pilotprojekt for fremtiden

Børnenes Museum på Nationalmuseet i København åbnede i 1992. Lige siden har det været en af vores mest besøgte udstillinger med cirka 85.000 besøgende årligt. Vores små gæster kommer sammen med deres daginstitution, indskolingsklasse eller med familien i fritiden. Aldersmæssigt er børnene fra 3 til 7/8 år gamle. Vi har i mange år haft et godt samarbejde med frivillige i Børnenes Museum, der har bemandet museet i dagtimerne. De frivillige er primært pensionister med forskellige faglige baggrunde. I forlængelse af museets nye strategi hvor leg og læring er i fokus, vil vi gerne have den nyeste viden om pædagogik og didaktik for den yngste målgruppe, integreret i Børnenes Museum. Derfor har vi i de sidste par år arbejdet med nye perspektiver for Børnenes Museum, der kan bidrage til en professionalisering af museumsbesøget.

Vi ønsker at ændre den måde, vi faciliterer børnenes besøg på Børnenes Museum og det er her at KPs pædagoguddannelse kommer ind i billedet. Projektet giver nemlig de studerende mulighed for, i inspirerende ramme, at træne og øve nye formidlingsmetoder til børn og sætte deres erfaring og viden om børn og leg i spil.

Både KP og Nationalmuseet har en vision om at gøre en forskel i det danske samfund, og specielt i relation til arbejdet med børn og unge, har parterne identificeret et stærkt fælles mål om både at danne og uddanne fremtidens generationer. Inden for området børn, leg og læring har begge parter en position, som skal vokse sig endnu stærkere gennem samskabelsesprojektet. Som underviser og lektor Mikkel Høgsbo siger: ”I løbet af deres studie har pædagogstuderende brug for at blive inspireret af andre relevante kulturformidlere end dem, som ligner dem selv.

På denne måde bliver Nationalmuseet en fantastisk inspiration for de studerende i forhold til deres fremtidige pædagogiske praksis. Og Nationalmuseet bliver inspireret af de studerende til at udvikle deres formidling. De studerende bliver opmærksomme på, at museerne ønsker at formidle til deres kommende målgrupper.”

Nationalmuseet er hele Danmarks museum – og i høj grad børnenes. Museet er optaget af at bruge historien som genvej til at forstå nutiden og omvendt, og dermed give så mange voksne, børn og unge lettere adgang til vores fælles historie. Legen skal bane vejen for at lade sig opsluge af historien og give følelsen af, at kulturhistorie er vedkommende.

Københavns Professionshøjskole er optaget af at give børn og unge de allerbedste betingelser for en god start på livet. Det sker blandt andet gennem kombinationen af leg og læring. Der arbejdes kontinuerligt, og gerne i partnerskaber, som kan medvirke til at fremtidens pædagoger og lærere kan træde myndigt og kompetent ud i deres profession, klædt på til at bidrage positivt til en videreudvikling af praksis.

Fremtidige brugere er ambassadører

De studerende fra KP kan bidrage med den nyeste pædagogiske teori og praksiserfaring fra deres praktikforløb.

De studerende arbejder i pilotprojektet med museets formidlingsmetoder indenfor storytelling og rollespil, men deres specialviden gør os skarpere på, hvordan vi kan arbejde med inkluderende læringsforløb og oplevelser, eksempelvis til børn med særlige behov.

Nationalmuseet har en lang tradition for at introducere museet som læringsrum til både pædagog- og læreruddannelsen. Med samskabelsesprojektet går vi skridtet videre og gør de studerende til aktive medudviklere af formid- lingstilbud på museet. Gevinsten er stor for museet og de fremtidige pædagoger, som bliver hjemmevante i Dan- markshistoriens hus. Som studerende Monique Kærly siger: ”Som kommende pædagog giver det mening at tænke museet ind i en dagligdag som et alternativt legende læringsrum og samarbejdet er en øjenåbner for nye muligheder at tilgå kulturhistorien på.”